مقايسة معرفت شناسی صدرا و کانت
مقايسة معرفت شناسی صدرا و کانت
تفکر کانت اوج دوآليسم دکارتی است که بدنبال راه حل اين دوآليسم فلسفه خود را به وجود ميآورد. جهان خارج کاملاً جدای از فاعل شناساست. ذهن در يک طرف است و عين در طرف ديگر و بين اين دو, ديوار بلندی از تمايز و تفاوت کشيده شده است که هيچکدام را راهی بسوی ديگری نيست.
ملاصدرا با توجه به اينکه وجود را طليعه هر تصوری ميداند و بدون شناخت وجود امکان شناخت هيچ چيز را نميداند, خودشناسی، خداشناسی, علم شناسی و عالم شناسی را در يکجا جمع ميآورد و وحدت ميبخشد.
والحق أن الجهل بمسألة الوجود للانسان يوجب له الجهل بجميع أصول المعارف و الارکان؛ لان بالوجود يُعرف کلّ شیء, و هو أول کلّ تصور و أعرف من کل متصوّر غيره. فاذا جهل, جهل کل ماعداه؛ و عرفانه لايحصل إلاّ بالکشف و الشهود.([1])
و همان طور که از اين عبارت پيداست جهل به وجود جهل به همة معارف و علوم است و اين علم نيز بدست نميآيد مگر با علم حضوری. جاييکه به اتحاد عاقل و معقول ميرسد و چون مدرِک و مدرَک را متحد ميداند و اين اتحاد نتيجهاش همان علم ميباشد (يعنی چه در مرتبة حس که حاس و محسوس با يکديگر متحدند, چه در مرتبة خيال و چه در مرتبه عقل) و موقعي که حقيقت علم را بخواهيد نزد صدرا بررسی نماييد, ميبينيد که در همة مراتب ادراک، نفس منفعل صرف نيست و در واقع معلوم از افعال نفس است و به نفس قيام صدوری دارد. يعنی در امر محسوس, محسوس با توجه به آن محسوس خارجی, محسوس صادر از نفس است و در مرتبة خيال, تصور خيالی را نفس با توجه به مرتبة محسوس ميسازد و تا برسد به مرتبة عقل, مرتبة عقلی مرتبهاي والاتر ميباشد, و از حقيقت بيشتری برخوردار است, وجودی شديدتر دارد و هرچه اين وجود شديدتر باشد از آميختن خود با عدم و فقدان, کمتر بهره ميبرد و اين مراتب که از وجود علمی نشئت ميگيرد نشان از اين ميدهد که شما اگر دارای معرفت نباشيد و نفس شما اگر در اين عالم دارای صدور و دارای افاضه نسبت به صورتهای عقلانی نباشد, معلوماتی که در يک اضافه اشراقيه نسبت به نفس وجود دارند (اين اضافه اشراقيه بسيار نزديک و شبيه به بحث پديدارشناسی ماهوی شخص هوسرل ميباشد آنجا که ذهن را نسبت به عين ميسنجد که عين بدون ذهن عين نيست و ذهن موقعی ذهن ميباشد که عين باشد و بجای الله نور السموات بايد گفت الانسان نور السموات و الارض نه اينکه انسان نعوذ بالله مثل خدا خالق آسمان باشد بلکه بدون انسان آسمان و زمين شناخته نميشد و نور انسان به آنها تابيده که آنها را ظاهر ساخته) هيچ جايی برای صعود پيدا نخواهند کرد.
در اين مراتب معرفت شما هرچه با حقيقت متعاليتری وحدت پيدا کنيد به بساطت نزديکتر ميشويد و از فقدان کمتری برخوردار ميشويد و اين ترکيب فقدان و وجدان مرتب از آن کاسته ميگردد و اين است سِر تقرب و کمال؛ که چرا در هر تقربی کمالی برای عارف موجود است.
در نظر صدرا شما در هيچ مرتبهاي نميتوانيد وجود را ناديده بگيريد چرا که غفلت از وجود تاوان سختی دارد. انسان مرتبة انسانيتش به همين توجه به وجود نهفته است «آنکه معرفت نفس ندارد, نفسش وجود ندارد»([2]) آنچه که در بحث علم در نظر ملاصدرا واجد اهميت است اين است که علم, عين معلوم است, نه چيزی غير معلوم و اين امر با توجه به اتحاد بين عالم و معلوم انجام ميپذيرد, در نظر کانت وقتی شما همه چيز را از طريق مفهوم يا پديدار نگاه کنيد, آنچه که شما داريد با آنچه که معلوم ما بايد واقع شود متفاوت است, از ابتدا فنومن در برابر نومن قرار ميگيرد, و اهميت در همين ماهيت و مفهوم است نه در وجود. در اينجا يک تفاوت ماهوی و ذاتی را بين حقيقت علم از نظر صدرا و کانت مشاهده ميکنيد.
از نظر صدرا حقيقت علم يک حقيقت طولی است و ماندن آن در مرتبة حس و ادراک و ديگر مراتب پايين وجود, نشاندهندة نقص وجودی فاعل شناساست و از طرف ديگر اين عالم ماده, عالم نقص و تاريکی است, هرکدام از اجزاء ماده از جزء ديگر خود غافل است پس صورت عقلی همان صورت و مرتبه کمال يافته است. بهمين جهت ماندن در مرتبه ماده عين نقص است.
مواجهه اينچنين با معرفت کمتر ميتواند معرفت را از جهت عرضی و در سطح ماده مطرح نمايد و پيشرفتهای تکنولوژيکی علم را در سطح عالم ماده ايجاد کند.
می توان عبارتی را که در مشاعر چاپ قديم, صفحات 81 و 79 در ارتباط با حقيقت علم و اينکه تصور و ادراک بشری با ماده (که چيزی غير از تفرقه و بيگانگی نميباشد) متفاوت است مشاهده نمود و اينکه با برهان تضايف صدرا اتحاد ميان عاقل و معقول را مطرح نموده (که در اين مقاله به محتوای آن جهت ضرورت اشارت رفته است.) و اينکه اگر علم از سنخ وجود باشد, ديگر نميتوان آن را تعريف نمود تنها از طريق علم حضوری ميتوان عوارض ذاتی آن را بر شمرد.
صدرا با اين نوع نگاه به معرفت جايی را برای تعارضات عقل نظری باقی نميگذارد و از رهگذر فلسفه کانت و بحث تعارضات اوست که ما شاهد پوزيتيويسم منطقی و ديگر مکاتب مثل فلسفه تحليلی و زبانی اصالت و مصلحت عمل و ... هستيم و در بيشتر اين مکاتب نقش تعالی فلسفه در مورد انسان يا کنار گذارده ميشود يا در حاشيه قرار ميگيرد و کم کم انسان به فراموشی سپرده ميشود. و ميتوان بزبان هايدگر گفت که اشکال همة اين فلسفهها غفلت از حقيقت وجود است وگرنه در شهود نور وجود تعارضات مفهومی کنار خواهد رفت و جايی برای قضايای جدلیالطرفين باقی نمينماند. در فلسفه کانت شما تنها در عرض مفاهيم ميتوانيد عبور کنيد و قبض و بسط در همين دايره است. اما در فلسفه صدرا مفاهيم از آنجاييکه از جهت وجودی بحث ميشوند امکان گذر از يک مرتبه وجودی به مرتبه ديگر, وجود دارد. در اينجا مفهوم چيز جدايی از انسان نيست, مفهوم در دايرة انسان معنا ميگردد و اين چيزی نيست مگر ظهور وجود.
فلسفه کانت در معرفت شناسی تنها ظاهر شناسی و نمود شناسی است و بهيچوجه از ظاهر فراتر نخواهد رفت. اما صدرا بحسب بحث وجودی خود از علم, ميتواند از اين ظاهر فراتر رفته و به مراتب عاليتری نايل گردد ظاهر حد معرفت بحساب نميآيد و حد معرفت انسان محدود به «شرايط استعلائی»([3]) کانت جهت معرفت نميشود. شايد در مرتبهاي که نازلترين سطح معرفت باشد, کاربرد داشته باشد. اما در همه سطوح معنا و مفهوم نخواهد داشت.در فلسفه کانت بررسی همة گونههای معرفت به صورت عرضی است و متأثرين از او هم راهی جز اين نخواهند داشت.
آيا مفاهيم ميتوانند نشان از مرتبة وجودی خاصی بدهند؟ آيا مراتب وجود ميتواند در مفهوم تجلی يابد؟ در صدرا بحث از مفاهيم و احکام اوست و بحث از وجود و احوال اوست. و چنين تمايزی که کليد حل تعارضات را بدست ميدهد, بدون اينکه خود را گرفتار در فلسفه کانت ببيند, در فلسفة کانت راه نيافته است همانطور که صدرا در کتاب المشاعر سخن در باب هستی را با اين جمله آغاز ميکند «فی تحقيق مفهوم الوجود و احکامه و اثبات حقيقته و احواله».([4])
حال با اين توصيف آيا ميتوان به دو نوع معرفت شناسی وجودی و مفهومی قائل گرديد؟ اگر چنين است کدام يک اصل و کدام يک فرع بر ديگری است؟ ما در عالم خارج چيزی به نام ماهيت يا مفهوم نداريم, روابط نداريم, اين انسان است که ميتواند روابطی برقرار کند, مفاهيمی بسازد, اين مفاهيم در فلسفه صدرا براساس حقيقتی است که در نزد انسان به علم حضوری کشف ميگردد و ساخته ميشود. اعتبار آنها به اصيلترين حقيقت يعنی وجود است. اما نزد کانت مفاهيمی که برای اطلاق به کثرات ادراکات حسی بکار ميرود «مفاهيمی پيشينیاند» اصالت آنها مشخص نيست, و در نسبت بين آنها و واقعيت, تنها آنها عينکی هستند که از ورای آنها شما جهان را ميبينيد, اما تنها ديدن نيست, اين ديدن همان تفسير کردن و معنا کردن جهان است, در اين رهگذر کانت در علوم طبيعی دارای نوعی «علمشناسی فلسفی پيشينی است»([5]) چرا که بايد ماده و عالم را بگونهاي تعريف نمايد که در دستگاه رياضی و هندسی قابل اندازهگيری ميشود و اين امر بگونهاي انجام ميگيرد که ما را به نتايجی نايل گرداند طوري که به اثبات فيزيک نيوتن بينجامد و به اين طريق است که شما ميتوانيد وارد فلسفه اصالت مصلحت عملی يا اصالت عمل (پراگماتيسم) شويد.
در بحث تحليلات استعلائيِ کانت, خصوصاً در تحليل جاييکه شما را به احکام سه گانه کانت برساند, ميتواند اثبات کنندة گزارهها و هم معانی آنها گردد و اينگونه شما در پوزيتيويسم منطقی قرار خواهيد گرفت. و اگر بخواهيد حدود اين تفکر را بشناسيد (کاری که هدف فلسفه کانت ميباشد) از آنجاييکه تفکر بدون زبان امکان انتقال و تجلی ندارد, پس بايد حدود زبان و نطق را نيز شناخت و در اينجاست که شما به فلسفههای زبانی ميرسيد.
هوسرل بدنبال کانت ميخواهد حل اين مسئله را (بن بست رئاليسم و ايدهآليسم و همچنين دوآليسم) از ابتدای شروع اين مسئله, يعنی دکارت آغاز کند و با شناخت علم و ذهن بعنوان ذاتهای اضافه, مشکل ارتباط ذهن و جهان مادی را برطرف نمايد و خود نقطة عطفی در تاريخ فلسفه ميگردد و بدنبال راهی ميگردد که بدون تحميل نظريات بر واقعيات, واقعيات را پديدارشناسی کند, هوسرل محل آگاهی همة فيلسوفان بعد از خود, به غفلت فلاسفه بعد از سقراط است. جاييکه هايدگر ظهور ميکند و غفلت از حقيقت وجود را منشأ همه مصائب در فلسفه ميداند. و راه را برای بسياری از ادعاهای اگزيستانسياليسم باز ميکند, فيلسوفانی که نظر به تجربههای اصيل وجودی ميکنند و جهان غرب را مغرب خورشيد حقيقت ميدانند, و تکنولوژی را خدای جديدی معرفی ميکنند که ميرود تا بشريت را مطيع بيچون و چرای خود سازد.
صدرا بيش از همه اينها, علم را در وحدت اضافه دانست. اضافهاي که معلوم و عالم و علم را در وحدت خود جمع دارد اينجا منظور اضافه بودن بمعنای نسبت نيست برهان تضايف او (تضايف برابری و در يک مرتبه بودن دو طرف اضافه را اقتضا ميکند) و اضافه اشراقيه او و قيام صدوری در بحث معرفت مانع از آن است که معرفت در نزد او با مشکلی همچون دوآليسم دکارت يا بن بست رئاليسم و ايدهآليسم روبرو ميشود.
صورتگری نفس در نزد کانت, فاعليت نفس است در کثرات ادراک که ماده ميباشد تا مفاهيم پيشينی با اطلاق بر آنها صورتی باشند که آن مادة ادراک, متقوم به آن است؛ در اينجا شباهت بسيار زيادی با فاعليت نفس در ادراکات را نزد صدرا دارد اما صورتگری کانت اعتباری و غير اصيل است و فاعل معرفت را در برابر متعلقی قرار ميدهد که در مورد او نميتوان به يقين رسيد. چون هر چيز از ورای اطلاق مفاهيم که از من است معنا پيدا ميکند.
اما نزد صدرا اين صورتگری امری نيست که از حقيقت دور باشد, درست است که همة معلومات نزد ما به قيام صدوری است و هرگونه ادراک نفسانی چيزی جز فعلی از افعال نفس ناطقه نميباشد و مرحلهاي از شئون ذهن, اما اين ادراک بنا بر سعة وجودی فاعل است؛ چرا که هر فعلی را بايد جلوهاي از فاعل دانست که فاعل از طريق فعل خود متجلی ميگردد و اين در واقع همان اتحاد عاقل و معقول است در نتيجه از نظر صدرا حقيقت علم همان حضور صور اشياء نزد نفس ما بعنوان نحوهاي از وجود ميباشد.
.... ان کل صورة ادراکية ولتکن عقليه فوجودها فی نفسها و معقوليتها و وجودها لعاقلها شیء واحد بلاتغاير بمعنی انه لا يمکن ان يفرض لصورة عقلية نحو آخر منالوجود لم کن هی بحسبه معقولة لذلک العاقل و الا لم يکن هی هی ...([6])
ملاصدرا در اين عبارت «وجود صورت ادراکی را چيزی جز معلوم بودن آن نميداند, در عين حال وجود صورت ادراکی را که چيزی جز معلوم بودن بشمار نميآيد, با وجود عالم که همان نفس ناطقه است متحد ميداند, وی معتقد است برای صورت ادراکی, که همان معلوم بالذات است, نميتوان نحوهاي ديگر از وجود غير از معلوم بالذات بودن, فرض نمود. معنی اين سخن آن است که وجود صورت ادراکی عين ماهيت آن بشمار ميآيد. اين مسئله نيز روشن است که ماهيت و انيت يک چيز بشمار ميآيد.»([7])
آن نوع علمی که غرب از آن غفلت داشته و صدرا همة اين موارد را در پرتو آن نوع علم توضيح ميدهد که همان علم حضوری است, در علم حضوری است که شما با سوبژه و ابژه روبرو نيستيد.
«در مقام علم حضوری تفرقه ميان موجودات زايل ميشود و همه آنها در پرتو نور علم مجتمع شده و از غياب به حضور در ميآيند علم چيزی جز حضور وجود بدون پرده نيست والعلم ليس الاّ حضور الوجود بلاغشاوه.([8])
در مسئله علم است که عالم و معلوم در آن مقام اتحاد مييابند, فنای تفرقه را در جمع مشاهده ميکنند آدمی که از شناخت خود در عرصة حضور به حق ميرسد, فانی در حق ميشود از اين فنا حضور حق را خواهد يافت و اين همان خودی است که او بدنبالش ميگشت و از اين حضور همه حقايق بر او مکشوف ميشود.
در اينجا ديگر از آن تفرقه و اختلافی که در غرب از دکارت ببعد موجود ميشود خبری نيست, در مقام اين علم حضوری هيچ تفرقهاي وجود ندارد, همه چيز بر اساس اين علم حضوری است که از غيبت به درآمده, در حضور ميآيد و از نظر صدرا همان طور که در المشاعر گفته «علم چيزی جز حضور وجود بدون پرده نيست».([9])
در صفحات قبل به معلوم بالذات و معلوم بالعرض اشاره نموديم و گفتيم که معلوم بالذات برای صور ادراکی به اين معناست که برای اين صور نحوهاي ديگر از وجود نميتوان متصور شده و وجود صورت ادراکی عين ماهيت آن بشمار ميرود و تنها در وجود است که ماهيت و انيت يکی ميشود, و اين نسبت ذاتی ميان علم و وجود است که صدرا در مقام علم حضوری و معلوم بالذات نشان ميدهد.
صدرا در مورد حقيقت علم ميگويد: «يشبه ان يکون العلم من الحقائق التی انيتها عين ماهيتها»([10]) علم از نظر صدرا ظاهر بالذات است؛ هرچيز از طريق علم نزد انسان و عقل او ظهور مييابد و شناخته ميشود و حال آنکه چون علم از جنس وجود است نميتواند به چيز ديگر ظاهر شود, همه چيز در پرتو نور وجود ظهور مييابد, اگر غير از اين بود جدای از اشکال تسلسل, مسئله کثرت بدون در نظر گرفتن چنين مبانی در علم, لاينحل باقی ميماند.
کلَّ شیء, يظهر عند العقل بالعلم به, فکيف يظهر العلم بشیء غير العلم؟!([11]) هر چيز در نزد عقل بوسيله علم ظاهر ميشود پس چگونه علم به چيزی غير از علم ظاهر شود.
در فلسفه صدرا همان قاعدهاي که اختلاف معنا را در هر مرتبهاي از وجود سبب ميشود همان قاعده نيز به آن معنا در يک واحد طولی وحدت ميبخشد, منظور من از واحد طولی يک واحد رياضی نيست چرا که مرتبه وجود را با واحد رياضی نميتوان سنجيد.
و اين از آن جهت است که معنا در فلسفه صدرا نيز خود وجودی است و دارای وجود است که براساس قيام صدوری به وجود عائن آن بستگی دارد يعنی همان فاعل وجودی که در هر مرتبه بمعنای خود وجود ميبخشد.
همة معلومات در فلسفه صدرا نسبت به نفس قيام صدوری دارند و از آنجا که وجود مقول به تشکيک است در نتيجه واقعيت زادة نفس انسان است اما نه بمعنای کانتی در اينجا صدرا شیء فی نفسه را در مقابل خود ندارد در اين مرتبه در نزد صدرا حقيقت و واقعيت جدا نيست در فلسفه صدرا شیء مادی اخس مراتب وجود است و کمترين بهره را از واقعيت برده است در فلسفه صدرا هرچه بر مراتب وجود انسان افزوده شود از کثرت بسوی وحدت رهسپار است و ما در بحث بسيطالحقيقه با اين بحث روبرو هستيم که: بدترين ترکيب وجدان و فقدان است و موجودی که اين ترکيب را هم نداشته باشد واجد همه حقايق است, در واقع حقيقت و واقعيت در فلسفه صدرا تابع وجود است و از آنجا که معرفت وجودی مورد بحث قرار ميگيرد و هيچگاه شما نميتوانيد معرفت را بدون وجود در نظر بگيريد, خود بخود با مشکل دوآليسم دکارتی روبرو نخواهيد شد و حقيقت و واقعيت به اينگونه نيز مقول به تشکيک خواهد شد.
اگر معرفت شناسی براساس بحث در وجودشناسی در فلسفه صدرا توجيه ميگردد چگونه ميتوان از معرفتی که دارای قيام صدوری به وجود شناسا هست به معرفتهای علم نظری و تجربی دست يافت؟ معرفت شناسی که در عرض حرکت ميکند به علوم تجربی دست خواهد يافت, معرفتشناسی که در طول حرکت ميکند به معرفت الهی دست خواهد يافت و انسانشناسی اصيل را به شما هديه خواهد کرد. تمايز در معرفت شناسی صدرا بسيار مهم است, تصرف در وجود نتيجه هر دو علم است اما يکی در عوارض ماهوی تصرف پيدا کرده و ديگری در اصل وجود, تغيير عوارض ماهوی بنابر اصل حرکت جوهری از وجود نشئت ميگيرد, که در هر مرتبة خود ميتواند سبب اين تغيير و حرکت باشد ولی برای بشر راه دوم با تغيير عوارض ماهوی راحتتر ميباشد, بهمين جهت است که در اصل وجود کمتر خواهان تصرف خواهند بود.
توجه به تغيير عوارض ماهوی مستلزم غفلت از وجود و اصل وجود است, اما اين غفلت لازمة تاريخ بشری است, بشری که در عرض معرفت شناسی خود حرکت ميکند بدنبال راحتی در عالم امکان, اين همه تلاش در عرصة وجود انجام ميدهد. در طی مراتب اگر توجه به مرتبة بالا مورد غفلت واقع شود, ديگر جايی برای سلوک باقی نميماند.
ملاصدرا در اسفار به نکتهاي اشاره ميکند که شما ميتوانيد اين نکات را در آراء هوسرل, هايدگر و بعضی از اگزيستانسياليستها بيابيد و آن اينکه علم خود جزو مسائل وجود است:
العلم ليس امراً سلبياً کالتجرد عن المادة، و لا اضافياً بل وجوداً, و لا کل وجود بل وجوداً بالفعل لابالقوة, و لا کلّ وجود بالفعل بل وجوداً خالصاً غير مشوب بالعدم, و بقدر خلوصه عن شوب العدم يکون شدة کونه علماً.([12])
عالم با علم و معلوم در نظر گرفته ميشود و در واقع شما در يک تضايف و در يک ذات اضافه قرار ميگيريد و در اتحاد علم و عالم و معلوم که هيچگاه بمانند دکارت در يک کپسول در بسته به نام ذهن گرفتار نخواهيد شد تا بخواهيد کوشش کنيد که بيرون بياييد و هيچ راهی را برای بيرون آمدن خود نداشته باشيد. در غرب با ظهور کانت شما تماماً ميتوانيد احکام معرفتی را از احکام وجودشناسی جدا کنيد و يکی را عرصه عقل نظری بدانيد و ديگری را عرصه عقل عملی, ولی در فلسفه صدرا تنها از دريچة وجود است که ميتوانيد به معرفت نگاه کنيد و شما دارای احکام معرفتی جدای از احکام وجودشناختی نخواهيد بود.
ملاصدرا در عبارت ذکر شده بحث علم را مطرح مينمايد که علم امری سلبی مانند تجرد از ماده نيست و نه امری اضافی, بلکه وجودی, در اين مرتبه هرچه شما به مراتب خالصتر علم دست پيدا کنيد براساس آن ترکيب وجدان و فقدان در بحث بسيطالحقيقه, شما به بساطت بيشتر و در نتيجه به حقيقت بيشتری نايل ميگرديد. و علم شدت بيشتری پيدا کرده و کمتر با فقدان و عدم آميخته ميگردد و اين حرکت چيزی به غير از سلوک بطرف بسيطالحقيقه نيست. در اين بحث حقيقت علم که يک امر طولی است اگر متوقف شود حجاب ميگردد. در عرفان و بحث ملاصدرا ما هم دارای حجابهای ظلمانی هستيم و هم نورانی.
نظريات صدرا درباب معرفت و علم چنانکه گذشت تأثير عمدة خود را بر روی مفسرين, فقها, متکلمين و طالبان حکمت بعد از او گذاشته است تا جاييکه شما ميبينيد در بحثهای مستقلات عقليه ملاصدرا مراتب حکم را به مراتب وجود ميداند, در تفسير علامه طباطبايی بسياری از آيات را در آينه اصالت وجود صدرا مشاهده ميکند, و هم او تفسيری فلسفی به بعضی آيات اضافه مينمايد. مثل اينکه مدتها مسلمين در فهم صحيح آيات به آنچه که صدرا ذکر ميکرد, نرسيده بودند و افقهای جديدی از معانی آيات بر روی مفسرين اينگونه گشوده ميشود که صدرا در اين مسير جهت اينکه انسان نه در دام هلاکت خيالات باطل گرفتار شود و نه بدون بنيان محکم اين سخنان را بدست دهد شيوهاي را که قبل از او سهروردی به او پايبند بود بحد اعلای خود رساند ملاصدرا مانند سهروردی به ارتباط متقابل ميان تجربة عرفانی و تفکر منطقی کاملاً ملزم بود.
هرگونه فلسفه پردازی که به عاليترين تحقق روحانی رهنمون نشود جز سرگرمی عبث و بيهودهاي نيست. درست همانطور که هر گونه تجربه عرفانی که ورزش و پرورش نظری و فکری دقيق در فلسفه پشتوانة آن نباشد جز طريقی برای توهمات و انحرافات و گمراهی نيست.([13])
چنين بود عقيده استواری که وی از طريق تجربه شخصی خويش حاصل نمود. در اين تجربه, فقط تلاقی عرفان و فلسفه بوسيلة تحقق اشراق ناگهانی وحدت نهايی عاقل و معقول _ بيننده و ديده شده _ و خود عقل انجام مييافت.([14])
آنچه که صدرا در جهت حقيقت علم عنوان کرده برای آنچه که مخصوص مشرقيان بوده تحولی عظيم ايجاد نموده است. نگاه امروزين به دين با توجه بنظر صدرا يک نگاه وجودی ميشود, نگاه به خداوند بعنوان يک حقيقتی که حقيقت انسانی را در مشهد حضور او قرار ميدهد تا از اين طريق با شناخت اين نفس که آينه حقيقت اوست به همان اندازه در همان مرتبه اتحاد پيدا نمايد و از طريق اين فنا در هر مرتبه به آن بسيط الحقيقه نزديک شود و از فقدانهای کمالی خود يا عدمهای خود بکاهد.
تأثير عميق ملاصدرا بر تمامی علوم عقلی و حتی علوم وابسته به نقل, بعد از خود آشکار است. بسياری از اخبار نقلی بعد از صدراست که تفسير مورد قبولی پيدا کرده و برای صاحبان خرد فهم ميگردد و مورد قبول واقع ميشود, حتی شناخت ائمه اطهار صلوات الله عليهم اجمعين در معرفت شناسی وجودی صدرا معنايی بس عميق پيدا ميکند و «قرآن ناطق و شناخت حق به خود او» که از فرمايشات مولای متقيان علی(ع) است در بحث تشکيک وجود و اشتراک معنوی وجود قابل تفسير ميگردد و ملاحظه افعال و گفتار ائمه در آينه حکمت متعاليه ابعاد الهي خود را بر روی شيفتگان ولايت ميگشايد.
پي نوشت ها :
1. شيرازی, صدرالدين محمد, الشواهد الربوبيه فی المناهج السلوکيه, تصحيح و تحقيق و مقدمه, سيد مصطفی محقق داماد, باشراف سيد محمد خامنه ای, ويراستار مقصود محمدی, تهران, انتشارات بنياد حکمت اسلامی صدرا, ص 19 و 20.
2. شيرازی, صدرالدين محمد, رساله سه اصل, ص 4.
3. کرنه, اشتفان, فلسفه کانت, مترجم عزتالله فولادوند, انتشارات خوارزمی, ص 5 و 7.
4. شيرازی, صدرالدين محمد, المشاعر, اصفهان, انتشارات مهدوی, ص 173.
5. برت، آرتور، مبادي مابعدالطبيعي علوم نوين، مترجم عبدالكريم سروش، انتشارات سروش، مقدمه.
6. المشاعر, چاپ قديم, ص 79.
7. دينانی, غلامحسين, وجود رابط و مستقل در فلسفه اسلامی, ص 43.
8. المشاعر, ترجمه فارسی عماد الدوله, چ 2, ص 5 و نيز, شهرام پازوکی, معرفت عرفانی نزد ملاصدرا, خردنامه صدرا, شماره 20, تابستان 79, ص 43.
9. همانجا.
10. شيرازی, صدرالدين محمد, الحکمة المتعاليه فی الاسفار الاربعه العقليه, ج 3، تصحيح و تحقيق و مقدمه مقصود محمدی, باشراف سيد محمد خامنهای, ويراستار مقصود محمدی, تهران, انتشارات بنياد حکمت اسلامی صدرا, ص 305.
11. همانجا.
12. اسفار اربعه, ج 3، انتشارات بنياد حکمت اسلامی صدرا, ص 323.
13. كربن، هانري، مقدمه كتاب المشاعر صدرا، ص 4 و 5 و 7.
14. ايزوتسو, توشی هيکو, بنياد حکمت سبزواری, انتشارات دانشگاه تهران, ص 9 و 10.
1. شيرازی, صدرالدين محمد, رساله سه اصل, تصحيح سيد حسين نصر, چاپ دانشگاه تهران, 1340.
2. _______ , تصور و تصديق, ترجمه و شرح فارسی با عنوان آگاهی و گواهی, مهدی حائری يزدی, چ 2, تهران, 1376.
3. _______ , المشاعر, با ترجمه فارسی عماد الدوله به تصحيح هانری کربن, چ 2.
4. _______ , اسفار اربعه, ج 3، چاپ انتشارات بنياد حکمت اسلامی صدرا.
5. جوادی آملی, «رحيق مختوم»، شرح حکمت متعاليه.
6. سهروردی, مجموعه مصنفات, ج 1، تلويحات، به تصحيح هانری کربن, چ 2.
7. _______، مجموعه مصنفات، ج 1، المشارع و المطارحات, به تصحيح هانری کربن.
8. دينانی, غلامحسين, وجود رابط و مستقل در فلسفه اسلامی, انتشارات شرکت سهامی انتشار.
9. حلی, يوسف بن مطهر, کشف المراد فی شرح تجريد الاعتقاد, مؤسسه اسلامی.
10. سبزواری, ملاهادی, حاشيه اسفار, چاپ سنگی.
11. فولکيه, پل, فلسفه عمومی, ترجمه يحيی مهدوی, انتشارات دانشگاه تهران.
12. کانت, امانوئل، تمهيدات, ترجمه حداد عادل, انتشارات مرکز نشر.
13. کرنه, اشتفان, فلسفه کانت, مترجم عزت الله فولادوند, انتشارات خوارزمی, 1376.
14. برت, آرتور, مبانی مابعدالطبيعه علوم نوين, انتشارات سروش.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}